۴ آذر ۱۳۹۴، ۹:۵۶

گزارش تصویری تشریحی از مرز مهران؛

همه توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین/استقرار گیت سلامت در مهران

همه توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین/استقرار گیت سلامت در مهران

مهران-یکی از مهم‌ترین مباحث جدی در ایام اربعین مسئله بهداشت است، طبق گفته مسئولان، زائران باید به مسائل بهداشتی علی الخصوص آب آشامیدنی به دلیل وجود بیماری‌های واگیردار در عراق توجه داشته باشند.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: مرز مهران این روزها پذیرای هزاران زائران از اقصی نقاط کشور برای حضور در اربعین حسینی است، حضوری که نیازمند توجه جدی زائران برای رفتن به کشور عراق در بخش‌های مختلف است.

همه مسئولان به زائران ویزا، گذرنامه، تجهیزات و...را توصیه می‌کنند، اما بخش‌هایی دیگر مثل بهداشت به دلیل ازدحام جمعیت هم یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید موردتوجه جدی زائران قرار گیرد.

تجمع افراد برای اسکان و شرایط آن با توجه به وجود بیماری‌ها تنفسی و....از نکات بسیار مهمی است که باید در مرز مهران مورد توجه قرار بگیرد چراکه عدم توجه در این بخش تبعات بدی را می‌تواند برای زائران به وجود بیاورد.

با توجه به فقدان رستوران کافی برای ارائه سرویس به زوار خیلی از شهروندان و خیرین نزولات خود ازجمله غذای گرم و آب آشامیدنی چه در سطح شهر و مرز توزیع می‌کنند که می‌طلبد در بحث طبخ نظارت جدی شود.

تمام رده‌های پزشکی در مرز مهران مستقر هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه تمام رده‌های پزشکی ازجمله متخصص و پرستاران مجرب در بیمارستان شهر مهران مستقر شده‌اند.

علی دل پیشه در گفتگو با مهر گفت: علاوه بر استقرار تمام کادر پزشکی، تجهیزات موردنیاز هم در بیمارستان شهرستان مرزی مهران مستقرشده است.

وی اظهار داشت: برای پایانه مرزی بر اساس پروتکل تهیه‌شده از روز چهارم آذرماه کادر اورژانس تا ده روز بعد از اربعین در مرز مهران مستقر می‌شوند.

تمهیدات بهداشتی برای برگشت زوار

وی در خصوص برگشت زواری که ممکن است دچار بیماری باشند، گفت: خوشبختانه ۱۵نفر کادر تخصصی در پایانه مهران به‌صورت مداوم در مرز مستقر بوده و این استقرار فقط مربوط به اربعین نیست و در کل سال این نیروها در پایانه مرزی مهران مستقر هستند و کسانی که از کشور خارج و یا وارد می‌شوند تمام امور واکسیناسیون و از طرفی بیماریابی و غربالگری را انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر اساس پروتکلی که ما برای ایام اربعین در دستور کارداریم،  کادر پزشکی ما که حدود یک هزار نفر هستند، در مرز استقرار پیدا می‌کنند.

دل پیشه اظهار داشت: در حال حاضر در پایانه مرزی مهران کادر عادی ما مستقر هستند و از این لحاظ هیچ مشکلی نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: خوشبختانه تمام سازوکارها برای استقرار دو درمانگاه شبانه‌روزی سرپایی و تعداد دو باب بیمارستان صحرایی با همکاری ارتش و سپاه پاسداران توسط دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در پایانه مرزی مهران راه اندازی می‌شود.

زائران از آب‌های معدنی استفاده کنند و بیماری «وبا» را جدی بگیرند

وی گفت: یکی از موارد که ما به زوار توصیه می‌کنیم رعایت بهداشت فردی با توجه به گزارش‌هایی از آلودگی آب‌های کربلا و نجف مخابره شده، است. زوار به‌هیچ‌وجه از آب‌های غیر بطری شده استفاده نکنند و البته تا آنجایی که امکان دارد با توجه به راهپیمایی اربعین حتماً آب کافی را به بدن خود برسانند.

وی در خصوص بیماری‌های واگیردار شایع به‌خصوص وبا گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در کشور عراق یکی از بیماری‌های واگیردار در دو ماه گذشته بیماری وبا است و این بیماری مستقیم با بهداشت فردی در ارتباط است.

وی افزود: خوشبختانه برودت هوا و بارندگی‌های اخیر احتمال بروز این بیماری را کاهش داده است ولی با توجه به وجود این بیماری در عراق توصیه ما به زوار این است در خصوص بهداشت فردی و سرویس‌های بهداشتی و از همه مهم‌تر آب آشامیدنی توجه و دقت کافی داشته باشند.

بازدید از مکان‌های توزیع غذای گرم

دل پیشه در خصوص موکب‌ها و مکان‌های توزیع غذای گرم بیان داشت: در داخل کشور کادر بهداشت محیط از این مراکز بازدید می‌کنند.

وی درباره صدور مجوزهای لازم برای توزیع غذای گرم در موکب‌ها در مرز مهران گفت: دانشگاه علوم پزشکی هیچ‌گونه مجوزی در این راستا صادر نمی‌کند و تنها ما نظارت بر طبخ و توزیع آن‌ها داریم و در خارج از مرز و در داخل کشور عراق کار بهداشت و نظارت بر آن‌ها به عهده جمعیت هلال‌احمر و کشور عراق است.

وی در خصوص استقرار امداد جاده‌ای و استقرار اورژانس در مسیر تردد زوار گفت: در پایانه مرزی مهران تعداد سه دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۵دستگاه آمبولانس سبک و در طول مسیر تردد در مسیرهای جاده‌ای تعداد ۱۰دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۶۰دستگاه هم آمبولانس سبک به فاصله هر پنج کیلومتر مستقرشده است.

وی افزود: با توجه به تردد زوار در مرز مهران، یک دستگاه بالگرد آمبولانس در بیمارستان مهران مستقرشده و در مواقع اضطراری بیماران را به استان‌های کشور ارجاع می‌دهد.

دل پیشه گفت: تمام تخصص‌ها ازجمله بیهوشی، ارتوپد، جراحی عمومی، متخصص زنان، اطفال، متخصص طب اورژانس، متخصص داخلی، رادیولوژی را چند برابر کرده‌ایم که بتوانند به زوار ارائه خدمت کنند.

استقرار گیت‌های سلامت برای غربالگری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفتامسال برای اولین بار زواری که از کشور عراق به کشور برمی‌گردند قبل از اینکه وارد گیت گذرنامه شوند، ۱۰ گیت سلامت پیش‌بینی‌شده و کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها غربالگری را انجام می‌دهند.

وی افزود: اهمیت گیت سلامت برای اولین بار در مرزهای زمینی کشور در مرز مهران شکل‌گرفته و کارشناسان بیماریابی را به‌صورت مستقیم انجام می‌دهند.

خبرنگار  و عکاس: مجتبی کاور

کد خبر 2977010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha